Saamelaisen
kuulee toisinaan surkuttelevan oman valtaväestönsä huonoa
tietämystä tämän päivän saamelaisista, kun taas harva
saamelainen on tietoinen omista kielisukulaisistaan muista kuin
suomalaisista, virolaisista ja kaukana asuvista unkarilaisista.
Rohkeimmat ovat kuulleet, ehkä jopa tehneet yhteistyötä,
komilaisten, hantien, nenetsien tai nganasanien kanssa. Yhteistyö
edellä mainittujen kanssa voi tuntua saamelaiselle mielekkäältä
ja etäisen tutulta: yhdistäähän näitä kansoja
kielisukulaisuuden lisäksi porotalous.
Monia
aktiivisia saamelaisia ei näytä kiinnostavan yhteistyö kuin
oikeiden alkuperäiskansojen kanssa ja porotalous toimii tästä
hyvänä takeena: kun saamelaisella on porot, ovat he muun muassa
tästä syystä alkuperäiskansa ja jos nenetseillä on myös
vuosituhantinen historia porojen kanssa, ovat he myös ilman muuta
alkuperäiskansa, saattaa moni saamelainen ajatella ja tuntea
yhteenkuuluvuutta muita tundran asukkaita kohtaan.
Kun kyse tulee muihin saamelaisten kielisukulaisiin, ei tilanne ole välttämättä enää ymmärtävä. Mikään ei saa saamelaista niin ärtyneeksi kuin puhe kveenien, lappilaisten/lappalaisten tai vaikkapa Viron setukaisten oikeuksista. Moni saattaa kokea, ettei perustelut kveenien kielellisiin oikeuksiin ole samalla tasolla saamelaisten kanssa. Koska kveenejä tai setukaisia ei mielletä alkuperäiskansoiksi, ei yhteistyö heidän kanssaan ole vaivan arvoista.
Moni suuntaakin katseensa kauas pois uralilaisesta maailmasta, mielellään sinne, missä rakennukset ovat korkeita, aulat kiiltäviä ja naisilla on mustat korkokengät. Tällaisessa ympäristössä saamelaisen on helppo kokea olonsa mukavaksi ja vaikutusvaltaiseksi. Muutenkaan ei ole järkevää viettää aikaa sellaisten ihmisten parissa sellaisessa paikassa, jossa ei ole resursseja, kunnollista kulttuurista infrastruktuuria, hierarkiaa ja kansainvälisen median kiinnostusta. Onhan nyt tyylikkäämpää sanoa olleensa Shanghaissa kuin jossakin kyläpahasessa Venäjällä. Näkyvyys on olennaista ja näyttäytyminen vaikutusvaltaisten ihmisten seurassa äärimmäisen tärkeää, mieluiten valokuvan kera.
Kun kyse tulee muihin saamelaisten kielisukulaisiin, ei tilanne ole välttämättä enää ymmärtävä. Mikään ei saa saamelaista niin ärtyneeksi kuin puhe kveenien, lappilaisten/lappalaisten tai vaikkapa Viron setukaisten oikeuksista. Moni saattaa kokea, ettei perustelut kveenien kielellisiin oikeuksiin ole samalla tasolla saamelaisten kanssa. Koska kveenejä tai setukaisia ei mielletä alkuperäiskansoiksi, ei yhteistyö heidän kanssaan ole vaivan arvoista.
Moni suuntaakin katseensa kauas pois uralilaisesta maailmasta, mielellään sinne, missä rakennukset ovat korkeita, aulat kiiltäviä ja naisilla on mustat korkokengät. Tällaisessa ympäristössä saamelaisen on helppo kokea olonsa mukavaksi ja vaikutusvaltaiseksi. Muutenkaan ei ole järkevää viettää aikaa sellaisten ihmisten parissa sellaisessa paikassa, jossa ei ole resursseja, kunnollista kulttuurista infrastruktuuria, hierarkiaa ja kansainvälisen median kiinnostusta. Onhan nyt tyylikkäämpää sanoa olleensa Shanghaissa kuin jossakin kyläpahasessa Venäjällä. Näkyvyys on olennaista ja näyttäytyminen vaikutusvaltaisten ihmisten seurassa äärimmäisen tärkeää, mieluiten valokuvan kera.
Kansainvälisten
yhteyksien ansiosta moni saamelainen mieltääkin kuuluvansa samaan
joukkoon kuin Afrikan masait. Monet saamelaisia suhteellisen lähellä
sijaitsevat suomalais-ugrilaiset kulttuurit eivät ole perinteisesti
nauttineet saamelaisten kiinnostuksesta näitä kansoja kohtaan,
vaikka saamelaisten uteliaisuutta ja läsnäoloa varmasti
arvostettaisiin.
Yleisellä tasolla voidaan sanoa, että saamelaiset puuttuvat kokonaan suomalais-ugrilaisesta kentästä. Vain jotkut yksittäiset saamelaiset toimijat tai instituutiot haluavat olla tässä vuoropuhelussa mukana. Kyse on varsin marginaalisesta liikehdinnästä eikä saavuta sellaista volyymiä ja kiinnostusta, minkä sille soisi kuuluvan. Koska suurin osa suomalais-ugrilaisista kansoista elää Venäjällä, tästä syystä näistä kansoista kiinnostunut saamelainen voidaan helposti leimata russofiiliksi.
Yleisellä tasolla voidaan sanoa, että saamelaiset puuttuvat kokonaan suomalais-ugrilaisesta kentästä. Vain jotkut yksittäiset saamelaiset toimijat tai instituutiot haluavat olla tässä vuoropuhelussa mukana. Kyse on varsin marginaalisesta liikehdinnästä eikä saavuta sellaista volyymiä ja kiinnostusta, minkä sille soisi kuuluvan. Koska suurin osa suomalais-ugrilaisista kansoista elää Venäjällä, tästä syystä näistä kansoista kiinnostunut saamelainen voidaan helposti leimata russofiiliksi.
Kyse
ei välttämättä aina ole kiinnostuksesta resursseja ja valtaa
kohtaan vaan myös kielimuurista: saamelaiselle, kuten myös
suomalaiselle, esimerkiksi venäjän kieli ei ole helppo varsinkaan
jos mitään sukulais- tai kielikontakteja ei ole. Myöskin olisi
tavattoman erikoista, jos Saamenmaalla voisi opiskella viroa,
karjalaa tai unkaria ohjatusti. Se, mitä koulussa tarjotaan tai ei
tarjota, vaikuttaa luonnollisesti myöhempään maailmankuvaan eikä
saamelaista voi suomalais-ugrilaisen tietämyksen puutteesta
yksinomaan syyttää. Toisaalta kerrottaessa uralilaisesta maailmasta
ja kielisukulaisuudesta voi joidenkin saamelaisten asenne olla
vähättelevä. Reaktioita on kuitenkin onneksi yhtä monta kuin
kanssakeskustelijoita.
Kun
peilaan sitä, mitä olen saanut kokea kohdatessani omia
kielisukulaisia ja heidän tapojaan iloita, työskennellä ja luoda
jotain uutta, heidän vieranvaraisuuttaan ja yhteisiä ponnistuksia
ilman mitään taloudellista tukea, en voi olla miettimättä sitä,
kuinka sääli on, että niin harva saamelainen on kiinnostunut
yhteisistä kielikontakteistamme ja muusta kulttuuriaineistosta.
Tunnen olevani etuoikeutettu, jos saan ihastella väsymättömiä, tanssivia marilaisia, karismaattisia udmurtteja, jotka näyttävät, kuinka he ovat luoneet udmurtiankielisen erotiikkasivuston, ylpeitä setukaisia kansallispuvuissaan valtavankokoisissa, perinteisissä hopeakoruissaan (yksi setukaisen hopeakoru voi koollaan vastata useaa riskua!), hantien ystävällisyyttä ja komipermjakkilaisen
ystäväni rohkeutta valtakoneiston edessä.
Suomalais-ugrilaista maailmaa on turha romantisoida ja kaiken näyttävän takaa paljastuu todellinen ihminen osa perhettä, arkea, yhteiskuntaa ja joskus myös osa kansalaisyhteiskuntaa, jossa ihmiset ponnistelevat yhdessä tärkeiksi kokemiensa arvojen eteen vailla palkkaa tai pienellä sellaisella. Saamelaiset voivat olla tänään, 97:nä kansallispäivänään, ylpeitä omista historioistaan ja saavutetuista eduista, mutta kääntöpuolena jotakin saamelaisesta kansalaisyhteiskunnasta on ehkä menetetty. Moniin suomalais-ugrilaisten kansojen kansalaisyhteiskuntiin verrattuna saamelainen kansalaisyhteiskunta vaikuttaa valitettavan pysähtyneeltä ja auttamatta vanhanaikaiselta ja juuri tässä kielisukulaisemme voivat meitä inspiroida.
Suomalais-ugrilaista maailmaa on turha romantisoida ja kaiken näyttävän takaa paljastuu todellinen ihminen osa perhettä, arkea, yhteiskuntaa ja joskus myös osa kansalaisyhteiskuntaa, jossa ihmiset ponnistelevat yhdessä tärkeiksi kokemiensa arvojen eteen vailla palkkaa tai pienellä sellaisella. Saamelaiset voivat olla tänään, 97:nä kansallispäivänään, ylpeitä omista historioistaan ja saavutetuista eduista, mutta kääntöpuolena jotakin saamelaisesta kansalaisyhteiskunnasta on ehkä menetetty. Moniin suomalais-ugrilaisten kansojen kansalaisyhteiskuntiin verrattuna saamelainen kansalaisyhteiskunta vaikuttaa valitettavan pysähtyneeltä ja auttamatta vanhanaikaiselta ja juuri tässä kielisukulaisemme voivat meitä inspiroida.
Biennaš Jon Jovnna Piera Helga
Hallituksen jäsen, Sukukansojen ystävät ry
Korutaiteilija Inka Laiti tutustumassa hantilaiseen käsityökirjailuun Finno-Ugric Design -tapahtumassa Helsingissä lokakuussa 2012. Kuva: Tuomo Launonen. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti